ဂုဂလီယယ္မို မာကိုနီ GUGLIELMO MARCONI (1874-1973)

ေရဒီယိုတီထြင္သူ ဂုဂလီယယ္မိုမာကိုနီကို အီတလီ၊ ဗိုလိုငါမွာ ၁၈၇၄က ေမြးဖြားပါတယ္။ မိဘေတြက ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝၾကလို႔ အိမ္မွာပဲ ဆရာေတြပင့္ၿပီး
ပညာသင္ေပးပါတယ္။ ၁၈၉၄မွာ အသက္ ၂၀ ျပည့္တဲ့အခါ မာကိုနီက အရင္ႏွစ္အတန္ၾကာ ဟိန္ရစ္ေဟာ့ဇ္ စမ္းသပ္တဲ့အေၾကာင္းေတြကို ဖတ္မိတယ္။ အဲ့ဒီ စမ္းသပ္ခ်က္ေတြက လက္ေတြ႔ထင္ရွားျပသႏိုင္တဲ့ အကြက္က အလင္းေရာင္နဲ႔ လ်င္ျမန္ျခင္းနဲ႔ အတူ မ်က္ေစ့နဲ႔ မျမင္ႏိုင္တဲ့ လွ်ပ္စစ္သံလိုက္လႈိင္းေတြဟာ ေလထဲမွာပ်ံ႕လြင့္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
    အဲ့ဒီအခါမွာ ဝုိင္ယာႀကိဳးမပါပဲ သိပ္ေဝးကြာတဲ့ေနရာေတြအထိ လိုခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအခ်က္ကို သေကၤတနဲ႔ ပို႔ႏိုင္ေတာ့မယ္လို႔ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးဟာ မာကို
နီဆီမွာ ခ်က္ျခင္းမီးပြင့္သလို ဝင္းခနဲ ျဖစ္သြားတယ္။ ေၾကးနန္းႀကိဳးနဲ႔ ရိုက္ၿပီး သတင္းပို႔ေနတာထက္ အမ်ားႀကီး ပိုစြမ္းတဲ့ နည္းရေတာ့မယ္လို႔သိၿပီး။ ဥပမာ ဒီနည္းနဲ႔ ပင္လယ္ထဲက သေဘာၤကိုသတင္းပို႔ႏိုင္ပါေတာ့မယ္။
    တစ္ႏွစ္ေလာက္ ႀကံစည္စိတ္ကူးေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ ၁၈၉၅ ခုႏွစ္မွာ မာကိုနီဟာ သံုးျဖစ္တဲ့နည္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၿပီ။ ၁၈၉၆ေရာက္ေတာ့
အဂၤလန္မွာ သူတီထြင္တဲ့နည္းကို ျပသလို႔ ဒီနည္းမွာ သူစတင္သူပဲ။ မူပိုင္ျဖစ္တယ္လို႔ အသိအမွတ္ျပဳတာကို ခံရတယ္။ အဲ့ဒီအခါ မာကိုနီက ကုမၸဏီတစ္ခုတည္ေထာင္ၿပီး ပထမဆံုး မာကိုနီဂရမ္ကို ၁၈၉၈မွာ ပို႔လႊင့္ခဲ့တယ္။ ေနာက္တစ္ႏွစ္က်ေတာ့ သူက အဂၤလိပ္ေရလက္ၾကားကို ျဖတ္ၿပီး ဝုိင္ယာလက္မက္ေဆ့ခ်္ ပို႔ႏိုင္ပါတယ္။ သူ႔တီထြင္ခ်က္ေတြထဲမွာ အေရးပါဆံုး တစ္ခုအတြက္ မူပိုင္ခြင့္ကို ၁၉၀၀ ျပည့္မွ ရရွိေပမဲ့ ဒီအတြင္းမွာ သူ႔မူပိုင္အသစ္ထြင္တဲ့နည္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။၁၉၀၁ ခုမွာ အတၱလန္တစ္ သမုဒၵရာကိုျဖတ္ၿပီး အဂၤလန္က ျႏဴေပါင္လင္ကို ေရဒီယိုသတင္းပို႔ႏိုင္
ခဲ့ပါတယ္။
    အက္စ္အက္စ္ရီပတ္ဗလစ္ နာမည္ရွိတဲ့ သေဘၤာ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္က ပင္လယ္မွာ တိုက္ခိုက္နစ္ျမဳပ္တဲ့အခါ အခုတီထြင္ခ်က္ရဲ႕အသံုးတည့္ပံုကို ျပဇာတ္စင္ေပၚတင္ျပသလို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျမင္ၾကရပါတယ္။ ေရဒီယိုသတင္းစကားနဲ႔ အကူအညီေတာင္းခံႏိုင္ခဲ့လို႔ ကယ္မယ့္သူေပၚလာၿပီး လူေျခာက္ေယာက္ကလြဲလို႔ က်န္သူအားလံုးကို ကယ္တင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီႏွစ္ကပဲ ဂုဂလီယယ္မိုမာကိုနီကို သူ႔တီထြင္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ ႏိုဘယ္ဆုခ်ီး
ျမႇင့္ျခင္း ခံရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ႏွစ္က်ေတာ့ ေရဒီယိုအသံလႊင့္ခ်က္ေတြကို မိုင္ေျခာက္ေသာင္းေက်ာ္ေဝးတဲ့ အိုင္ယာလန္မွ အာဂ်င္တီးနားထိ
ေအာင္ျမင္စြာေပးပို႔ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တစ္လက္စတည္း ဆက္ၿပီးေျပာရမယ္ ေပးပို႔တဲ့ သတင္းစာကို ေမာ့သေကၤတ ဝွက္ေမာ့ကုတ္စနစ္အရအထက္တန္းနဲ႔
ေပးပို႔ရပါတယ္။ ေရဒီယိုနဲ႔ အသံကိုပို႔လို႔ရၿပီ ဆိုတာသိေပမဲ့ ၁၉၀၆ ေရာက္မွ ဒီလိုပို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေရဒီယိုအသံလႊင့္နည္းကို စီးပြားျဖစ္(တြင္တြင္က်ယ္
က်ယ္) သံုးတာကေတာ့ ၁၉၂၀ ေက်ာ္ၿပီးစ ႏွစ္ေတြေရာက္မွ အသံုးျပဳလာၾကပါတယ္။အဲ့ဒီအခါက်ေတာ့လဲ ဒီနည္းဟာ သိပ္ေခတ္စားၿပီး သိပ္အေရးပါ
လာပါတယ္။အခုလိုအလြန္အမင္းအေရးပါ အသံုးဝင္တဲ့နည္းကို မူပိုင္မွတ္ပံုတင္ဖို႔ ႐ံုးတက္ၿပီး ၿပိဳင္ဆိုင္ျငင္းခံုၾကေတာ့လို႔ လႈံ႕ေဆာ္ေပးသလိုျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္႐ံုးေတာ္က မာကိုနီကိုပဲ ဒီနည္းကို ေရွးဦးအက်ဆံုး ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္သူလို႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပဲ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ေပးၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဆက္လက္ျငင္းခံုျခင္း မျပဳၾကေတာ့ပါဘူးး။ သူ႔ဘဝနိဂံုးမခ်ဳပ္ခင္ေနာက္ပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ လိႈင္းတိုနဲ႔ မိုင္ခ႐ိုလႈိင္း ဆက္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ သုေတသနမွာ အေရးပါတဲ့ အခ်က္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့ပါေသးတယ္။ ေရာမမွာ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္က ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။
    မာကိုနီဟာ နည္းသစ္ရွာေပးႏိုင္သူလို႔ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားတဲ့အတြက္ သူ႔ေက်းဇူးႀကီးမားတာကို ေရဒီယိုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥအဝဝမွာ ထင္ထင္ရွားရွား
ေတြ႔ၾကရပါတယ္။(တယ္လီေဗးရွင္း ႐ုပ္သံလႊင့္)ကို တီထြင္သူစာရင္းထဲမွာ မာကိုနီမပါ။ ဒါေပမဲ့ ေရဒီယိုထည့္သြင္းတာဟာ တယ္လီေဗးရွင္းရဲ႕ အင္မတန္အေရးပါတဲ့ေရွ႕ေတာ္ေျပးမဟုတ္ပါလား။ ထင္ရွားတဲ့ အခ်က္က ႀကိဳးမဲ့ဆက္သြယ္ေရးဟာ ေခတ္သစ္ကမာၻမွာ အင္မတန္ႀကီးက်ယ္
အဖိုးတန္ေနတယ္။ ဒီနည္းကို ကိုင္ဆြဲၿပီး သတင္းလႊင့္တယ္။ ေဖ်ာ္ေျဖတယ္။ စစ္ေရးစစ္မႈထုတ္ျပန္တယ္။ သိပၸံသုေတသနကို အသိေပးတယ္။ ရဲနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မႈခင္းကိုအမ်ားသိေစတယ္။ တျခားကိစၥအမ်ားႀကီးလဲသံုးပါတယ္။ ကိစၥေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အရင္ငါးဆက္အထက္က တီထြင္ခဲ့တဲ့ ေၾကးနန္းကို ဆက္သံုးလဲ ျဖစ္တာပဲ ဆိုေပမဲ့ ကိစၥေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေရဒီယိုကို ဖယ္ထုတ္လို႔မရပါ။ ေရဒီယိုက ဆက္သြယ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ လမ္း
ေပၚကယာဥ္ရထားနဲ႔ ပင္လယ္ထဲက သေဘၤာေပၚကို ပ်ံသန္းေနတဲ့ ေလယာဥ္ပ်ံဟာ လဟာျပင္က ၿဂိဳလ္တုအထိ လက္လွမ္းမီတယ္။ တယ္လီဖုန္းထက္
ပိုၿပီး အရာေရာက္တာလဲ ရွင္းရွင္းႀကီး သိႏိုင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေရဒီယိုေနရာမွာ တယ္လီဖုန္းသံုးလဲျဖစ္တယ္ဆိုေပမဲ့ တယ္လီဖုန္းမေရာက္တဲ့
ေနရာဆိုရင္ ေရဒီယိုသတင္းကိုပဲ သံုးၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
                               
                                                                                                                                      ကိုးကား
                                       
                                                                                                                    ေဒါက္တာသန္းထြန္း - ေက်ာ္စြာ ၁၀၀

No comments: